Nie od dzisiaj wiadomo, że Słowacja jest jednym z liderów, jeśli chodzi o produkcję aut. Okazuje się jednak, że Słowacy nie poprzestają na zwykłych samochodach, ale przodują także w konstrukcji latających samochodów.
Prototypy latających samochodów pojawiają się regularnie co kilka lat. Pierwsze prototypy tego typu pojazdów powstawały już przed II wojną światową, jednak jak widać, do dziś nie weszły do masowej produkcji. Mimo to część ekspertów twierdzi, że to przyszłość transportu.
Obyśmy tylko nie utknęli w powietrznych korkach, jak to można było oglądać w bajce Jetsonowie.😉
Poznajcie Štefana Kleina i jego latające maszyny.
Od marzeń do realizacji
Štefan Klein, słowacki projektant i przedsiębiorca, o latającym samochodzie marzy już długo. Projekt takiej maszyny był jego pracą dyplomową w 1989 roku.
Aeromobil 1.0
W 1989 roku powstał Aeromobil 1.0, który został zaprojektowany jako jego praca dyplomowa AeroMobil – Personal Vision of Transport System. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 2,5 metra. Koncepcja nie przewidywała żadnej transformacji maszyny, więc jednocześnie był to samochód i samolot. Około 1991 roku powstał prototyp Aeromobilu. Aerodynamika została rozwiązana w wyniku serii testów w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu ogólna koncepcja była w pełni funkcjonalna, jednak praktyczne test jazdy w istniejącej infrastrukturze ulicznej nie przyniosły optymalnych wyników, bo Aeromobil 1.0 miał tylko 3 koła. Ze względu na całkowitą szerokość modelu pomysł jego rozwoju został porzucony.
Aeromobil 2.0
Nowy prototyp powstał w 1996 roku. Był to pierwszy prototyp, w którym tryby samochód/samolot zostały osiągnięte poprzez transformację modelu. Nowa koncepcja zawierała nowe innowacje związane ze startem i transformacją.
Oba prototypy AM 1 i AM 2 są obecnie częścią ekspozycji w Muzeum Lotnictwa w Koszycach.
Firma Aeromobil
W 2010 roku Štefan Klein założył firmę Aeromobil, w ramach której powstały prototypy: Aeromobil 2.5, 3.0 i 4.0.
Aeromobil 2.5 i 3
Aeromobil 2.5 został po raz pierwszy zaprezentowany w Montrealu we wrześniu 2013 roku, następnie został ulepszony i przemianowany na model 3.0, który oficjalnie przedstawiono 29 października 2014 roku. Model 2.5 był pierwszym modelem, który faktycznie wzniósł się w powietrze. Projekt wzbudził wielkie zainteresowanie, także wśród pracowników NASA.
W wersji 3.0 stalowy szkielet został na wyposażony w materiały kompozytowe i nowoczesne narzędzia: autopilot, nawigacja GPS, system lotów nocnych i spadochrony ratunkowe. Posiada skrzydło nośne o zmiennym kącie nachylenia, co zmniejsza wymagania długości wymaganej drogi startowej.
Do startu i lądowania model ten nie wymagał utwardzonej nawierzchni, wystarczyła trawa. Po drogach poruszał się w zwykły sposób, mógł zatankować na stacji benzynowej i parkować w miejscach ogólnodostępnych. Transformacja z samochodu na samolot i odwrotnie była już całkowicie zautomatyzowana i zajmowała max. 20 sekund.
Testy w locie rozpoczęły się na początku października 2014 r. Następnie miał się rozpocząć szeroko zakrojony proces certyfikacji w celu uzyskania zezwoleń na eksploatację lotniczą i drogową.
Na drodze do pełnego sukcesu tego modelu stanął wypadek w 2015 roku.
Aeromobil 4.0
Klein Vision
Po tym, jak drogi firmy Aeromobil i Štefana Kleina się rozeszły, Klein założył nową firmę, którą nazwał Klein Vision, w którą zainwestował m.in. założyciel firmy ESET Anton Zajac.
AirCar
Mam nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś nowego!
Jeśli spodobał Ci się mój wpis, to będzie mi miło, jeśli:
✦ zostawisz tu swój komentarz
✦ polajkujesz mój fanpage
✦ udostępnisz ten wpis swoim znajomym
Podczas pisania tego artykułu korzystałam z:
informacji na stronie firmy https://www.klein-vision.com
Aeromobil. W: wikipedia.org. Artykuł w j. słowackim dostępny online, dostęp 01.07.2021
zdjęcie w nagłówku: https://www.klein-vision.com
Brak komentarzy: