Podrobiona klasyka rosyjskiej literatury - „Ruska klasyka” Daniela Majlinga [zapowiedź] - Słowacystka

2.10.2022

Podrobiona klasyka rosyjskiej literatury - „Ruska klasyka” Daniela Majlinga [zapowiedź]

 ruska klasyka

Zastanawialiście się kiedyś, co by było, gdyby klasyków rosyjskiej literatury ktoś masowo podrabiał, tak samo jak torebki wielkich projektantów, czy koszulki znanych marek sportowych? Daniel Majling prezentuje właśnie zbiór podrobionych dzieł rosyjskich klasyków.

 
Dostojevzsky, Toystoy czy Toorgeneff to tanie substytuty klasyki rosyjskiej literatury dla ludzi, których nie stać na czytanie prawdziwej klasyki. Zwłaszcza w odległych wioskach na Gemerze i Novohradzie dość często można spotkać ludzi, którzy mają na półce jakiegoś "Czehova" i uważają, że przeczytawszy te tanie podróbki, są kompetentni, by prowadzić dyskusję na wielkie tematy poruszane przez  rosyjskich klasyków, takie jak Bóg, miłość, nieśmiertelność, zbrodnia, kara i śmierć. Ludzie wychowani na takich tanich kopiach rosyjskiej klasyki, mają potem trudności z dyskutowaniem o wielkich pytaniach egzystencjalnych, bo podróbka rosyjskiej literatury może rzeczywiście na pierwszy rzut oka przypominać Dostojewskiego, Tołstoja czy Turgieniewa w doborze tematów, postaci i scenerii, ale jej wartości przestają być aktualne już po drugim przeczytaniu.

Książka była w 2018 roku nominowana do nagrody Anasoft Litera, znalazła się w finałowej piątce, nagrody głównej nie zyskała, ale za to została nagrodzona nagrodą czytelników. Ruska klasyka była także nominowana do nagrody Jána Johanidesa. W 2018 roku zyskała także nagrodę René.


Słowacki oryginał
 

O książce czytamy:

Wyobraźmy sobie, co by się stało, gdyby na jednym z przejść granicznych celnicy zamiast tirów z tanimi podróbkami markowych ciuchów typu adidos i nikhe skonfiskowali tony podrobionych i fejkowych klasyków: Dostojevzsky, Toystoy, Toorgeneff . Zbiór opowiadań autorstwa słowackiego pisarza Daniela Majlinga pod tytułem Ruska klasyka szybko stał się bestsellerem. Już niedługo te piekielnie dowcipne podróby trafią do rąk polskich czytelników. Ruska klasyka, just do it!


Fragment:

 
Znaczna część dzisiejszej pisaniny jest jedynie imitacją tego stu pięćdziesięcioletniego okresu starego pisarstwa. O czasach współczesnych w ogóle nie da się pisać, ponieważ większość ludzi żyje dzisiaj w sposób tak banalny, że do opisania tego typu życia nikt nie potrzebuje trzystu stron powieści! Po co? Ogólne wrażenie z życia moich rówieśników można sprowadzić do felietonu. Proszę spojrzeć na dzisiejsze powieści ‒ to są anegdoty rozciągnięte na trzysta stron! Nic więcej! Hieny, które dzisiaj rozgryzają na strzępy padliny martwej literatury piszą tak, jak pisało się przed stu pięćdziesięcioma laty, tyle tylko, że my już dawno nie żyjemy w takim świecie.

Premiera już 3 października!


 


Ruska klasyka

Tytuł oryginalny: Ruzká klazika
Autor: Daniel Majling
Tłumaczenie: Weronika Gogola
Wydawnictwo: Ha!art
Data polskiej premiery: 03.10.2022
Liczba stron: 135


Przeczytaj recenzję:


 

 

Notki biograficzne:


Daniel Majling

Daniel Majling studiował na Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie po ukończeniu której otrzymał angaż w teatrze dramatycznym w Nitrze, gdzie pracował jako dramaturg. Od 2014 roku jest dramaturgiem sceny narodowej w Teatrze Narodowym w Bratysławie. Zasłynął jako twórca kultowego autorskiego komiksu Rudo, który pierwotnie ukazał się w Czechach. Ruska klasyka to jego debiut prozatorski, za który otrzymał nagrodę publiczności Anasoft Litera, najważniejszej literackiej nagrody na Słowacji.


 

Weronika Gogola

Weronika Gogola jest absolwentką ukrainoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka nagrodzonej Nagrodą Conrada powieści Po trochu oraz książki o Słowacji UFO nad Bratysławą. Tłumaczy z j. ukraińskiego i j. słowackiego.


 

Więcej postów o literaturze słowackiej i książkach związanych ze Słowacją znajdziecie tutaj:

Jeśli spodobał Ci się mój wpis, to będzie mi miło, jeśli:

✦ zostawisz tu swój komentarz

✦ polajkujesz mój fanpage 

✦ udostępnisz ten wpis swoim znajomym

 

Brak komentarzy: