Słowacja to nasz sąsiad, więc wydawać by się mogło, że dostanie się na Słowację nie będzie żadnym problemem. Otóż problem jest i to głównie w przygranicznych regionach. Więc mam dla Was zestawienie, które może przydać się podczas krótszych i dłuższych wycieczek.
Swego czasu zostałam poproszona o pomoc w znalezieniu połączenia autobusowego na Słowację i okazało się, że wcale to nie jest taka prosta sprawa. Zatem postanowiłam przygotować zestawienie wszystkich bezpośrednich połączeń z Polski na Słowację. Stan aktualny na 25 czerwca 2024.
PS. przed wyjazdem sprawdźcie święta i dni wolne od handlu na Słowacji, żeby nie natknąć się na zamknięte sklepy.
Samolot na Słowację
Loty Warszawa - Koszyce, które realizuje polski LOT, zostały ponownie uruchomione. LOT do Koszyc lata 5 razy w tygodniu. Ceny biletów na loty na trasie Warszawa - Koszyce rozpoczynają się mniej więcej od kwoty 300 złotych i im krótszy termin do wylotu ceny wzrastają. Samolot na Słowację według rozkładu leci 1 godzinę i 10 minut. W druga stronę loty odbywają się w 4 dni w tygodniu, w niektóre dni lot na trasie do Warszawy odbywa się 2 razy dziennie.
Kilka lat temu tanie loty na trasie Warszawa - Bratysława
w swojej ofercie miała węgierska tania linia lotnicza WizzAir, natomiast Ryanair zabierał pasażerów na trasie Warszawa-Modlin - Koszyce. Jednak dziś na próżno szukać połączeń na Słowację w ofercie tych przewoźników.
Pociąg na Słowację
Jak najłatwiej dojechać do Bratysławy? Bezpośrednie połączenia kolejowe na trasie Warszawa - Bratysława są dwa - jedno dzienne i jedno nocne. Pociągi te jeżdżą codziennie a PKP Intercity ma w swojej ofercie promocyjne bilety, których cen rozpoczyna się od 19€ (z Krakowa lub Katowic ceny zaczynają się od 9,90 €), co przy regularnej cenie biletów na pociągi międzynarodowe jest warte rozważenia (kilka lat temu w kasie usłyszałam kwotę ponad 250 zł).
Połączenie dzienne to IC Batory, który startuje w Warszawie Wschodniej o 7:59, następnie przez stacje: Opoczno Południe, Włoszczowa Północ, Zawiercie, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Zabrze, Gliwice, Racibórz dociera do Chałupek, gdzie przekracza granicę z Czechami. Na terenie Słowacji pierwszym przystankiem jest stacja Kuty, potem Devinska Novą Ves, a o 17:04 pociąg dociera do Bratysławy (Bratislava hl. stanica), następnie pociąg zatrzymuje się jeszcze na stacji Nowe Zamki i Štúrovo. W Boguminie do tego pociągu podłączane są wagony pociągu IC 144 z Przemyśla, który kursuje m.in. przez Rzeszów, Tarnów i Kraków.
Połączenie dzienne to IC Batory, który startuje w Warszawie Wschodniej o 7:59, następnie przez stacje: Opoczno Południe, Włoszczowa Północ, Zawiercie, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Zabrze, Gliwice, Racibórz dociera do Chałupek, gdzie przekracza granicę z Czechami. Na terenie Słowacji pierwszym przystankiem jest stacja Kuty, potem Devinska Novą Ves, a o 17:04 pociąg dociera do Bratysławy (Bratislava hl. stanica), następnie pociąg zatrzymuje się jeszcze na stacji Nowe Zamki i Štúrovo. W Boguminie do tego pociągu podłączane są wagony pociągu IC 144 z Przemyśla, który kursuje m.in. przez Rzeszów, Tarnów i Kraków.
Nocne połączenie to IC 407 Chopin, który o 19:17 wyjeżdża ze stacji Warszawa Wschodnia, następnie przez stacje: Warszawa
Centralna, Warszawa Zachodnia, Opoczno Południe, Włoszczowa Północ, Miechów, Kraków Główny, Skawina, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, dociera do Zebrzydowic, gdzie przejeżdża przez granicę z Czechami. Na Słowacji pociąg zatrzymuje się na stacji Kuty, następnie o 6:02 dociera do Bratysławy (Bratislava hl. stanica), potem pociąg zatrzymuje się jeszcze na stacji Nowe Zamki i Štúrovo. Co ciekawe, pociąg Chopin ma w czeskim Boguminie doczepiane wagony z pociągu IC 457, który z Berlina kursuje m.in. przez Wrocław.
Połączeń kolejowych na trasie Warszawa - Bratysława jest oczywiście więcej, ale wiązać się one będą z przynajmniej jedną przesiadką np. w czeskim Boguminie.
Niestety pociąg TLK Rozewie, który jeszcze do niedawna kursował na trasie Gdynia - Żylina zniknął z rozkładu jazdy.
Niestety pociąg TLK Rozewie, który jeszcze do niedawna kursował na trasie Gdynia - Żylina zniknął z rozkładu jazdy.
Koleje regionalne
Przejścia kolejowe z Polski na Słowację są trzy, z czego tylko jedno jest w miarę regularnie użytkowane. Chodzi tutaj o przejście Zwardoń-Skalité.
Nie ukrywam, że z województwa śląskiego na Słowację łatwiej dostać się przez Czechy niż przez Zwardoń. Co może potwierdzać też fakt, że Koleje Śląskie w pociągach kolei czeskich honorowane są bilety Kolei Śląskich. Śląski przewoźnik we współpracy ze słowackimi kolejami państwowymi ma w swojej ofercie 10 połączeń w dni pracujące i 8 w weekend ze Zwardonia do Czadcy (pociąg może być opisany jest jako Zwardoń-Skalité, na stacji Skalité ten sam skład pociągu przechodzi pod słowacką obsługę i kursuje jako pociąg na trasie Skalité-Czadca). ŽSSK, czyli słowacki odpowiednik PKP, w styku przygranicznym (czyli na odcinkach Zwardoń-Skalité-Czadca) ma swoją atrakcyjną ofertę specjalną. (jednak biletów w ramach tej oferty nie kupi się w polskiej kasie, bilet można kupić w pociągu jadącym z Polski bez dodatkowej opłaty [w pociągu ze Słowacji do Polski obowiązuje dopłata] lub bez dopłaty w słowackich kasach).
Nie ukrywam, że z województwa śląskiego na Słowację łatwiej dostać się przez Czechy niż przez Zwardoń. Co może potwierdzać też fakt, że Koleje Śląskie w pociągach kolei czeskich honorowane są bilety Kolei Śląskich. Śląski przewoźnik we współpracy ze słowackimi kolejami państwowymi ma w swojej ofercie 10 połączeń w dni pracujące i 8 w weekend ze Zwardonia do Czadcy (pociąg może być opisany jest jako Zwardoń-Skalité, na stacji Skalité ten sam skład pociągu przechodzi pod słowacką obsługę i kursuje jako pociąg na trasie Skalité-Czadca). ŽSSK, czyli słowacki odpowiednik PKP, w styku przygranicznym (czyli na odcinkach Zwardoń-Skalité-Czadca) ma swoją atrakcyjną ofertę specjalną. (jednak biletów w ramach tej oferty nie kupi się w polskiej kasie, bilet można kupić w pociągu jadącym z Polski bez dodatkowej opłaty [w pociągu ze Słowacji do Polski obowiązuje dopłata] lub bez dopłaty w słowackich kasach).
Muszyna- Poprad
Na trasie Muszyna - Poprad-Tatry od 1 czerwca do 1 września w soboty i niedziele kursują dwa pociągi. Pierwszy odjeżdża o 10:01 z Muszyny i na stację Poprad dociera o 11:40, drugi odjeżdża o 18:01 i do Popradu dojeżdża o 19:40. Szczegółowe informacje wraz z cenami biletów znajdziecie na stronie internetowej. W druga stronę również kursują dwa pociągi.
W tym roku pociąg Wojak Szwejk będzie kursował na skróconej trasie, tylko z Sanoka (w minionych latach pociąg zaczynał bieg w Rzeszowie). Na wycieczkę tym pociągiem można się wybrać w soboty i w niedziele od 22 czerwca do 29 września. Pierwszy pociąg odjeżdża z Sanoka o 8:44 a w Medzilaborcach jest o 10:24, drugi pociąg rozpoczyna bieg o 15:50, a do stacji końcowej dociera o 17:36. W druga stronę również kursują dwa pociągi.
Autobus na Słowację
FlixBus (dawniej PolskiBus)
FlixBus odważnie wkroczył na polski rynek przejmując najpierw Polskiego Busa a następnie zaczął podpisywać kolejne umowy współpracy z mniejszymi przewoźnikami. Efektem tego jest stosunkowo szeroka oferta przejazdów na Słowację:
- Warszawa - Skarżysko-Kamienna - Kielce - Kraków - Brzesko - Czchów - Nowy Sącz - Krynica Zdrój - Tylicz - Bardejów - Preszów - Koszyce
- Kraków - Myślenice - Dolný Kubín - Ružomberok - Bańska Bystrzyca - Zwoleń - Budapeszt
- Warszawa - Radom - Kraków - Myślenice - Dolný Kubín - Ružomberok - Donovaly - Bańska Bystrzyca - Zwoleń - Budapeszt
- Wrocław - Katowice - Kraków - Myślenice - Nowy Targ - Zakopane - Bukowina Tatrzańska - Tatrzańska Jaworzyna - Tatrzańska Łomnica - Stary Smokowiec - Poprad
- Gdynia - Sopot - Gdańsk - Toruń - Łódź - Katowice-Pyrzowice - Sosnowiec - Katowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Żylina - Bańska Bystrzyca - Zwoleń - Budapeszt
- Przemyśl - Rzeszów - Tarnów - Kraków - Bielsko-Biała - Żylina - Trenczyn - Trnawa - Bratysława - Wiedeń
- Warszawa - Radom - Kraków - Nowy Targ - Białka Tatrzańska - Tatrzańska Łomnica - Stary Smokowiec - Poprad - Preszów - Koszyce - Budapeszt
- Warszawa - Skarżysko-Kamienna - Kielce - Kraków - Białka Tatrzańska - Zdziar - Tatrzańska Łomnica - Stary Smokowiec - Poprad - Preszów - Koszyce - Miszkolc - Budapeszt
- Warszawa - Częstochowa - Sosnowiec - Katowice - Bratysława - Győr - Budapeszt
- Warszawa - Kielce - Kraków - Bielsko-Biała - Żywiec - Czadca - Żylina - Bratysława
Szczegółowe rozkłady znajdziecie na stronie przewoźnika.
Ceny są różne w zależności od trasy i terminu, jednak jak przystało na
połączenia międzynarodowe, raczej nie ma co liczyć na bilet za
symboliczne 5 czy 10 złotych.
Autobusy regionalne
W wymiarze regionalnym z autobusami jest gorzej niż źle, pisałam o tym już w artykule o komunikacji międzynarodowej w Tatrach. Były połączenia powstałe we współpracy województwa małopolskiego z firma zebrabus, ale dość szybko została ona zlikwidowana. W trakcie pandemii zlikwidowano też wakacyjne połączenie z Zakopanego do Popradu.
Ale chyba właśnie po latach w tunelu pojawiło się światełko — od 1 lipca 2023 roku codziennie i przez cały rok kursować będą autobusy między Krynicą a Bardejovskimi Kúpelami (przez Bardejov). Koszt biletu w jedną stronę to zaledwie 2,9 euro. Wreszcie pojawiła się okazja, by przy jednym pobycie zwiedzić kilka pięknych miejsc!
Według tego rozkładu autobusy kursują także w 2024 roku. |
1 czerwca Arriva uruchomiła połączenie Trstená (Trzciana) - Termy Chochołowskie. Codziennie, w każdą stronę kursują 3 autobusy. Droga trwa 35 minut. A aktualny rozkład znajdziecie na stronie Arrivy.
Z tym autobusem łączy się także linia A15 autobusów uruchomionych przez Koleje Małopolskie. Koleje i Arriva połączyły siły i wydłużyły linię z Trstenej przez Termy Chochołowskie aż do Bukowiny Tatrzańskiej przez Zakopane i Poronin. Aktualny rozkład jazdy tej linii znajdziecie na stronie Kolei Małopolskich. Z Trstenej do Zakopanego codziennie kursują 4 autobusy, a do Bukowiny dojeżdżają 2 z nich.
W wakacyjne weekendy kursuje autobus linii A45 Nowy Targ - Stary Smokowiec, który przez Gronków, Groń, Białke Tatrzańską, Bukowinę Tatrzańską, Czarna Górę, Jurgów dociera na Słowację, gdzie zatrzymuje się w Jaworzynie (Javorina), Zdziarze (Ždiar), Tatrzańskiej Kotlinie, Kieżmarskich Żłobach (Kežmarské Žľaby), Białej Wodzie, Tatrzańskich Matlarach, Starej Leśnej, Tatrzańskiej Leśnej, Górnym Smokowcu i dociera do Starego Smokowca. Szczegółowy rozkład jazdy znajduje sie na stronie przewoźnika. Autobus ten jest zaplanowany tak, by w Starym Smokowcu pasażerowie mieli zapas kilkadziesięciu minut na przesiadkę na tzw. električkę (ETŽ) i dojechać do Popradu lub na Szczyrbskie Jezioro.
Ponoć toczone są rozmowy, by w przyszłym roku uruchomić także autobusowe połączenie Nowy Targ — Spišská Stará Ves – Červený Kláštor. Zobaczymy.
Samochodem na Słowację / Rowerem na Słowację / Pieszo na Słowację
Miejsc, w których można samochodem przekroczyć granicę ze Słowacją jest kilkanaście, ale najważniejsze przejścia to drogowe:
- Zwardoń - Skalité
- Ujsoły - Novoť
- Korbielów - Oravská Polhora
- Chyżne - Trstená
- Chochołów - Suchá Hora
- Łysa Polana - Tatranská Javorina
- Jurgów - Podspády
- Sromowce Wyżne - Lysá nad Dunajcom
- Piwniczna - Mníšek pod Popradom
- Leluchów - Čirč
- Muszynka - Kurov
- Barwinek - Vyšný Komárnik
Do przejść turystycznych zaliczane są także przejścia górskie np. Pilsko - Pilsko, Babia Góra - Babia Hora czy Rysy - Rysy. Przy przejściach wysokogórskich należy pamiętać o tym, że na Słowacji część szlaków górskich w okresie jesienno-zimowym jest zamknięta a za wstęp na zamknięty szlak grożą kary.
Wizzair zamknal loty Warszawa-Bratyslawa, bo otworzyl trase do Wiednia, a jak sama napisalas - i tak sie Wiedniem reklamowali :). Jednak warto zauwazyc, ze z lotniska w Wiedniu do Bratyslawy jedzie sie tylko kilkadziesiat minut (miedzy lotniskami w Wiedniu i Bratyslawie jest kilkanascie minut jazdy), wiec tak naprawde roznica nie jest zbyt duza i wciaz mozna tanio doleciec, a autobusy zaczynaja sie od 1 EUR :)
OdpowiedzUsuńWiedeń nie jest daleko, ale mimo wszystko to nie jest bezpośrednie połączenie Polska-Słowacja, na których skupiłam się w tym poście ;)
Usuń10 lat temu często korzystałam z przejścia na Łysej Polanie. Polskimi busikami tam docierałam, a potem pieszo na stronę słowacką. A stamtąd czasem słowackim autobusem do Popradu, a częściej autostopem. Podróżowałam w okolice Roznavy, i najszybciej było stopować. Teraz widzę, że byłoby mi łatwiej jechać bez tylu przesiadek. Dobrze, że jest już więcej połączeń między Polską a Słowacją 😀
OdpowiedzUsuńOwszem, połączeń trochę jest, ale i tak część jest w mało atrakcyjnych dla turystów godzinach. Jest jeszcze nad czym popracować. Oby było tylko lepiej!
UsuńPolacy na terenach Słowacji są wytani 🤗
OdpowiedzUsuńĎakujeme ❤
UsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuńInteres korporacyjnych partii i układów zabił podróżowanie i turystykę dla każdego.
OdpowiedzUsuńTo zła praktyka