Festiwal, festiwal i po festiwalu. W Warszawie zakończył się Przegląd współczesnego słowackiego teatru. Paradoksalnie dzięki epidemii kontakt ze słowacką kulturą miała zdecydowanie większa grupa odbiorców.
Dzisiaj natomiast chciałabym napisać kilka słów od siebie o organizacji i przedstawieniach, które udało mi się zobaczyć online, bo niestety nie miałam jak dojechać do Warszawy. Dlatego też przede wszystkim, poniekąd w imieniu wszystkich osób spoza Warszawy, gratuluję Instytutowi Teatralnemu za realizację tego festiwalu także w sferze internetowej. Bo jak przyznała sama kuratorka festiwalu Katarzyna Pilarska, dzięki pandemii i panującym obostrzeniom Instytut spojrzał na organizowane przez siebie wydarzenie w szerszej perspektywie. I choć idea teatru polega na żywym kontakcie widza z aktorem, to jednak w obecnej sytuacji większość twórców wyraziła zgodę na transmisję online. Instytut Teatralny stanął na wysokości zadania i zadbał o to, żeby widz relacji na żywo nie tracił na przekazie artystycznym.
Jest to spory wkład w promocję słowackiej kultury. Dzięki temu, że transmisje były bezpłatne, to ze słowackim teatrem mogło się zaznajomić większe grono odbiorców. A jeśli jesteście tu ze mną już dłużej, to wiecie, że wspieram każdą inicjatywę mającą na celu szerokie promowanie Słowacji i jej kultury.
Ale wracając do Przeglądu i spektaklów, które można było zobaczyć, to napisałam kilka zdań o każdym spektaklu i moich wrażeniach.
Moral insanity - Prešovské národné divadlo
Jak dla mnie lepszego i mocniejszego otwarcia festiwalu być nie mogło. Monodram inspirowany powieścią Umberto Eco Cmentarz w Pradze wywarł na mnie wielkie wrażenie. Tak jak już pisałam w poście z zapowiedzią, spektakl jego twórcy reklamują słowami: Przyjdź na przedstawienie, na pewno wybierzesz kogoś, kto jest odpowiedzialny za Twoje niepowodzenia.
Spektakl dotykał niezwykle aktualnego tematu, bo pokazał jak jednostka, która na początku zdaje się być nikim, ot zwykłym strachem na wróble stojącym gdzieś pośrodku pola kapusty, zaczyna dochodzić do głosu i rządzić tym polem. Strach ożywa, zaczyna głosić swoje teorie spiskowe, zdania oparte na stereotypach i fałszywe informacje, i nagle okazuje się, że staje się kimś ważnym. Nagrania puszczane na żywo z magnetofonów i taśmy, którymi aktor zagarnia coraz większe części sceny, doskonale pokazują jak w dzisiejszych czasach łatwo zdobyć popleczników, nawet jeśli mają być "pustymi główkami kapusty". Ale przecież o to właśnie chodzi politykom czy szerzycielom wszelkiego rodzaju teorii spiskowych, chodzi o to, żeby nikt nie kwestionował tego, co oni mówią.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień I Spektakl "Moral insanity" | Prešovské národné divadlo
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Piątek, 4 września 2020
Ostatnia
część spektaklu to słowa z rozmów Mariána Kočnera, który był sądzony o
zlecenie zabójstwa dziennikarza śledczego Jana Kuciaka w lutym 2018
roku. Spektakl zaprezentowany w Warszawie miał jeszcze większy oddźwięk,
ponieważ właśnie tego dnia ogłoszono wyrok w sprawie zabójstwa Kuciaka i
jego narzeczonej Martiny Kušnírovej. Po ogłoszeniu wyroku chyba wszyscy
zaangażowani emocjonalnie w ten proces i oczekujący sprawiedliwości
powtarzali jak zepsuta katarynka ostatnie słowa, jakie padły w spektaklu Lebo to nie je pravda [Ponieważ to nie jest prawda].
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień I Spektakl "Moral insanity" | Prešovské národné divadlo
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Piątek, 4 września 2020
Jak dla mnie to był bardzo emocjonujący spektakl, który powinien dawać do myślenia. Dlatego też nie dziwią mnie nagrody, które do tej pory preszowski teatr zgarnął za to przedstawienie.
Dziki świat wyobraźni - ODIVO
Przedstawienie zainspirowane książką Tam, gdzie żyją dzikie stwory Maurica Sendaka. Mówi się o nim, jako o jednym z najpiękniejszych przedstawień dziecięcych, które powstały w ostatnich latach na Słowacji. Co zdaje się, potwierdził śmiech dzieci, który było co chwila słychać z sali. Przedstawienie pokazuje, że nie tylko dzieci mogą mieć uciechę z płatania figli i wymyślania różnych rzeczy, aktorzy i starsi widzowie (w tym ja) również świetnie się bawili. Aktorzy - Maja Danadová i Filip Hajduk, nie są jedynie osobami wprawiającymi lalki w ruch, ale ich mimika i głosy nadają przedstawieniu dodatkowej głębi.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień II Spektakl "Dziki świat wyobraźni" | ODIVO
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Piątek, 4 września 2020
Scena przyciąga wzrok, choć z pozoru jest to tylko drewniana skrzynia, to dzięki możliwości zmniejszania i ruchu, dynamicznie przystosowuje się do przygód małego Maxa. Dzika wyobraźnia twórców ujawniła się także w lalkach sennych stworów, które zostały stworzone z gałęzi i części rowerowych. Bardzo oryginalny pomysł i jak najbardziej wpisujący się w obecne ekologiczne, ale i steampunkowe, trendy. Całość idealnie uzupełniała muzyka grana na żywo, która nie była jedynie tłem, ale reagowała na wydarzenia na scenie.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień II Spektakl "Dziki świat wyobraźni" | ODIVO
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Piątek, 4 września 2020
Dziadziuś - Bratislavské bábkové divadlo
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień III Spektakl "Dziadziuś" | Bratislavské bábkové divadlo
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Sobota, 5 września 2020
Gdy jednak eksperci od pakowania dziadków w pudełka dopadną i Svetomíra, ten mimo wszystko się nie poddaje i podburza innych "spakowanych" dziadków, zachęcając ich do robienia tego, na co mają ochotę i gdzie mają ochotę.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień III Spektakl "Dziadziuś" | Bratislavské bábkové divadlo
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Sobota, 5 września 2020
Spektakl przypomina nam, że warto pamiętać o dziadkach, spędzać z nimi cenny czas i przede wszystkim wspierać w ich życiu, bo to, że mają 80 lat, nie znaczy, że już nie mają marzeń i praw do normalnego życia.
Kocham cię, uważaj na siebie - Divadlo NUDE
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień III Spektakl "Kocham cię, uważaj na siebie" | Divadlo NUDE
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Niedziela, 6 września 2020
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień III Spektakl "Kocham cię, uważaj na siebie" | Divadlo NUDE
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Niedziela, 6 września 2020
Mistrz i Małgorzata - TEATRO TATRO
eu.genus - Med a prach
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień V Spektakl "eu.genus" | Med a prach
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Wtorek, 8 września 2020
Tak jak pisałam w poście z zapowiedzią, spektakl pokazał, że wszelka forma artystyczna może być drogą do zadawania pytań i tak było, bo w mojej głowie pojawiło się wiele znaków zapytania. Zdaje się, że to przedstawienie pokazało mi, że jednak wolę teatr w bardziej tradycyjnej formie.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień V Spektakl "eu.genus" | Med a prach
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Wtorek, 8 września 2020
Amerykański cesarz - Divadlo Pôtoň/Instytut Teatralny w Bratysławie
Po silnym otwarciu nastąpiło mocne i równie emocjonalne zakończenie. Divadlo Pôtoň we współpracy z Instytutem Teatralnym w Bratysławie zaprezentowało przedstawienie oparte na motywach zaczerpniętych ze zbioru reportaży Martina Pollocka Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji. Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że przeniesienie dokumentalnych reportaży na scenę nie było łatwym zadaniem, a twórcom spektaklu udało się oddać to najważniejsze - emocje.
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień VI Spektakl "Amerykański cesarz" | Divadlo Pôtoň/Instytut Teatralny w Bratysławie
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Wtorek, 8 września 2020
Dzieje się obok | Przegląd współczesnego słowackiego teatru | Dzień VI Spektakl "Amerykański cesarz" | Divadlo Pôtoň/Instytut Teatralny w Bratysławie
Opublikowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Wtorek, 8 września 2020
Oprócz tematyki, warty uwagi był także układ sceny - artyści postanowili grać na małej przestrzeni i otoczeni widzami. Dzięki temu kontakt i reakcja na linii widz-aktor była podkreślona, a sami widzowie mogli jeszcze bardziej odczuwać emocje pojawiające się na scenie.
Podsumowując
Mimo tego, że nie wszystkie spektakle do mnie trafiły, cieszę się, że Instytut Teatralny postanowił zaprezentować tak szeroki wachlarz współczesnej słowackiej sceny teatralnej. Dzięki temu każdy widz na pewno znalazł coś dla siebie, a sam słowacki teatr przestał być czymś obcym, czymś, co "dzieje się obok".
Mam nadzieje, że to nie ostatnie takie słowackie wydarzenie w Instytucie Teatralnym.
Jeśli spodobał Ci się mój wpis, to będzie mi miło, jeśli:
✦ zostawisz tu swój komentarz
✦ polajkujesz mój fanpage
✦ udostępnisz ten wpis swoim znajomym
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz